Login

Wat is glycobiologie?

Glycobiologie is een vrij nieuwe wetenschap die zich bezighoudt met de structuur, de aanmaak en biologie van suikerketens. Deze suikers zitten als een soort antennes op de oppervlakte van al onze cellen en zorgen daar voor communicatie tussen de onderlinge cellen. Door deze antennes praten en herkennen cellen zich en kunnen ze ook een boodschap afgeven. Zodoende sturen deze suikermoleculen vrijwel alle lichaamsprocessen aan.

De suikerantennes ofwel glycoproteinen

In de natuur bestaan er wel 200 soorten suikers, maar in de glycobiologie onderscheiden we de 8 essentiële suikers (deze suikers kunnen niet of nauwelijks door het lichaam gemaakt worden) , die nodig zijn voor de vorming van deze antennes. Twee van deze suikers glucose en galactose komen in overmaat voor in onze voeding, maar gebleken is dat de andere zes suikers regelmatig te weinig in onze huidige voeding voorkomen. Dan kan er miscommunicatie tussen de cellen ontstaan, wat verstrekkende gevolgen voor de gezondheid kan veroorzaken doordat bijvoorbeeld het immuunsysteem niet of minder goed kan functioneren.
We hebben deze suikers echt nodig, het is veelzeggend dat in borstvoeding 5 van de 8 essentiële suikers voorkomen.
Als het lichaam via voeding of eventueel via suppletie deze essentiële suikers binnenkrijgt, geven we het lichaam de kans om de cel tot cel communicatie te kunnen verbeteren. Dit heeft positieve gevolgen voor ons immuunsysteem, onze spijsvertering, hersenfunctie en geheugen.

Welke 8 essentiële suikers ?

Fucose: komt voor in champignons, kelp, zeewier (wakame), Japanse bruine algen, medicinale paddenstoelen zoals Reiskhi, Shi I Take, Mai take, Coriolus Vescilor en zaden. Fucose komt ook voor in borstvoeding.
De werking van fucose is gebaseerd op remming bacterie groei (o.a. de schadelijke bacterie Helicobacter pylori die verantwoordelijk is voor maagzweer).
Tevens heeft fucose een ontstekingsremmende invloed bij darminfecties en luchtweginfecties, vermindert allergische reacties en herstelt de communicatie tussen cellen.
Galactose: is een combinatie van galactose en mannose. Het komt voor in melk (suiker ofwel lactose), (vooral de black-eye)bonen, tomaat, zwarte bessen en hazelnoten. Galactose komt ook voor in borstvoeding.
De werking van galactose is belangrijk bij wondgenezing, verhoogt de calciumopname en bevordert opname van mineralen en vitamines. Bovendien versterkt galactose de darmflora ,remt schimmelhechting, heeft een genezende werking op het slijmvlies, verhoogt de weerstand tegen ongunstige bacteriën, vermindert ontsteking en bevordert de cel tot cel communicatie.
Glucose: een enkelvoudig suiker, die veel energie oplevert maar ook verantwoordelijk is voor allerlei ziektebeelden door overmatige consumptie. Glucose komt in alle fruitsoorten, groenten en ook bijenproducten. Ook alle natuurlijke zoetstoffen zoals bijvoorbeeld agave en honing bevatten glucose.
Mannose: D-mannose is een enkelvoudig suiker die verwant is aan glucose. Het komt voor in bonen, linzen, bepaalde groenten (aubergine, broccoli, kool, paddenstoelen, shitaken en tomaten) en in fruit (appels, zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen, cranberries, perziken en sinaasappels. Ook komt mannose voor in de gom van de Cumac boom uit India.
De werking van mannose is gebaseerd op verhoging van de weerstand tegen ongunstige bacteriën, virussen en schimmels en het remt de vorming van de schimmelcelwand. Bovendien heeft mannose een gunstige invloed op de samenstelling en werking van de darmflora, een ontstekingverminderende werking (bij o.a. reumatoïde artritis) en een anti histamine werking. Mannose heeft ook nog een gunstige invloed op de werking van de spijsverteringsorganen.
N-acetyl galactosamine: komt voor in runderproducten (bijvoorbeeld het bot waarvan bouillon wordt getrokken), bepaalde soorten roodwieren, agar en in shi I take paddenstoelen.
De werking van N-acetyl galactosamine is gebaseerd op de versterking van de darmvlokken en geeft het ondersteuning van de el tot cel communicatie. Een daling van de hoeveelheid van N-acetylgalactosamine geeft kleinere darmvlokken.
N-acetyl glucosamine: komt voor in chititne, dit is het stevige jasje van insecten, wormen, garnalen en schimmels. Het komt ook voor in shi I take paddenstoelen en haaienkraakbeen.
N- acetyl neuraminezuur: wordt ook wel siaalzuur genoemd. Siaalzuur komt vooral voor in borstvoeding, rauwe melk en in kippeneieren. Siaalzuur komt ook voor in celwanden en in slijm, waar het de weerstand tegen ongunstige bacteriën en schimmels verhoogt. Siaalzuur moduleert het immuunsysteem door de viscositeit van het slijm te beïnvloeden, zodat bacteriën , virussen en andere ziekteverwekkers beter tegengehouden kunnen worden. Naarmate men ouder wordt neemt de aanwezigheid van siaalzuur af.
Xylose: wordt vaak gebruikt als suikervervanger in snoep en andere etenswaren. Xylose komt voor in aloë vera, berkensap,aubergine, bessen (frambozen, zwarte bessen. Loganbes), boswelia, broccoli, echinacea, erwten, gerst, gist, groene boon, guave, kool, maïs, okra, peer, psyllium, rogge, sperziebonen, spinazie en zaden.
Xylose heeft van nature antischimmel en antibacteriële eigenschappen. Het wordt regelmatig toegevoegd als zoetstof in kauwgum en geeft in tegenstelling tot glucose geen tandbederf, doordat xylose juist de vorming van bacteriën in de mondholte remt.
Bovendien bevordert xylose de groei van een gezonde darmflora en de cel tot cel communicatie.

Wie kunnen profijt hebben bij gebruik van essentiële suikers?

Eigenlijk kan iedereen profijt hebben van het consumeren van extra essentiële suikers, waarbij verbeterde fitheid (meer energie krijgen) en een betere concentratie kan optreden.
Doordat ons voedingspatroon de laatste 40 jaar behoorlijk veranderd is, waardoor we juist teveel aan geraffineerde koolhydraten (witbrood, pasta, pizza enz.), frisdrank of andere gezoete dranken, zuivel, alcohol en tekort aan vezels, kunnen we een tekort aan inname van essentiële suikers verwachten.
Daar ook het fruit , die normaal wel essentiële suikers bevat, vaak te onrijp wordt geplukt en daarna soms nog weken onderweg is voordat ze bij de consument aangeboden wordt, veel van deze suikers verliest. De groente tegenwoordig door de veranderde landbouwmethodes aanzienlijk minder essentiële voedingsstoffen bevat.
Bovendien eten Nederlanders van nature al weinig voedingsmiddelen als shi i take, zeewier, kelp en kokosnoten, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Japanners.
Om deze essentiële suikers goed te kunnen verwerken in de darm, moeten er ook bepaalde enzymen worden geproduceerd door specifieke darmbacteriën , die bij een slechte darmfunctie te weinig aanwezig zijn. Meer dan de helft van de bevolking eet te weinig vezels en blijkt een verminderde darmflora te hebben. Deze verminderde darmflora kan vage klachten veroorzaken of zelfs uiteindelijk tot bepaalde ziektes leiden.
Kijk voor uitgebreide informatie over glycobiologie op www.angiesoption.com, hier kunt u zich ook inschrijven voor de E-zine een soort nieuwsbrief die u veel informatie geeft over de 8 essentiële suikers. Ook kunt u zich opgeven voor een bijeenkomst in de avond, die regelmatig in Amsterdam wordt gegeven om meer te weten te komen over de 8 super suikers. 
Bovendien is David Wolfe’s uiteenzetting over glycobiologie , zie dit youtube filmpje  zeer verhelderend.

Eat4health werkt  met de essentiële suikers, daar zij vaak een goed resultaat geven als ondersteuning en een verhoogd algemeen welbehagen. Wilt u meer informatie over het supplement met de essentiële suikers, dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.