Login

Het Paleodieet

Het Paleodieet gaat uit van de voeding en de leefstijl van de “oermens”. Door deze leefstijl te volgen kan u zich weer net zo gezond en fit voelen als een jager-verzamelaar, terwijl de voordelen van het leven in de moderne tijd kunnen worden behouden. We gaan terug naar een gezonde toekomst waarin we zelf weer weten wat gezond is voor ons lijf. 

Dit verhaal is onder meer gebaseerd op de evolutiebiologie, evolutiegeneeskunde, genetica, epigenetica en de fysiologie van de mens. Toen in de jaren 30 Weston Price zijn boek "Nutrition and Physical Degenaration" publiceerde, was hij de enige die dit verkondigde . Vijftig jaar later kreeg hij eerst bijval van Boyd Eaton, en daarna van MD en Professor Dr. Loren Cordain. 

Loren Cordain schreef vele publicaties in voedings/gezondheidstijdschriften over het paleodieet, gebaseerd op mager vlees, vis, fruit, groente, zaden en noten. Vooral heel bijzonder is zijn boek "The Paleo Diet". Dit is tot aan de dag op heden nog steeds een van de best verkopende dieetboeken in Amerika. Ook in Nederland heeft de Paleo-gedacht inmiddels veel aandacht gekregen door ondermeer de onderzoeken op voedingsgenen van Prof. Frits Muskiet en het promotiewerk op oervoeding van zijn oud-leerling Dr. Remko Kuipers.

 

"We eten teveel koolhydraten en gaan verkeerd om met vetten. We worden dik van teveel koolhydraten en niet van vet. Ons menu zou weer grotendeels gebaseerd moeten worden op groenten en fruit, aangevuld met vis en vlees. Ook verzadigd vet blijkt dan geen probleem meer, maar juist een zegen. Nederlandse voedingsdeskundigen willen nog steeds niet aan die boodschap, zegt Remco Kuipers. Dat is kwalijk omdat ze geen bewijs hebben vóór vetreductie, terwijl er bergen bewijs zijn tégen koolhydraten.

Het Paleodieet is een voedingspatroon wat voor bijna iedereen een gunstige werking heeft. Je wordt fitter, gezonder en slanker en hebt veel minder te maken met de typische Westerse welvaartsziekten. Het lijkt in de praktijk zelfs in staat te zijn om diabetes, hoge bloeddruk, auto-immuunziekten en nog veel meer voedingsgerelateerde ziektebeelden te beïnvloeden.

De uitgangspunten van het paleodieet:

•  Je kunt je genen werkelijk programmeren voor betere voeding door simpelweg een betere levensstijl aan te nemen. De hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten moeten we weer in overeenstemming brengen met de oermens. Dat is een geheel andere verhouding dan het Voedingscentrum ons aanbeveelt.

•  Vet wordt weer belangrijk als een eerstelijns brandstof. De koolhydraatrijke voeding, zoals brood, pasta, rijst, koek, geraffineerde suiker en frisdrank worden zoveel mogelijk verwijderd uit ons voedingspatroon. Zo worden we weer echte vetverbranders zoals de oermensen ook waren en in mindere mate kunnen we nog gebruik maken van de snelle energie, die we halen uit koolhydraten ( vooral nodig bij de hersenen, immuunsysteem).

•  Tijdens het sporten gaat het meer om de kwaliteit van je training dan om de kwantiteit. Uren sporten heeft dus geen zin. Het gaat om de juiste manier en intensiteit. 

•  Alleen oergranen kunnen we af en toe eten. Geraffineerde suiker daarentegen is onze grootste vijand. Sinds de opkomst van deze suikers is ons voedingspatroon een ziek patroon geworden. 

•   Eet zoveel mogelijk zoveel mogelijk puur en biologisch en probeer voeding met onnatuurlijke toevoegingen en chemicaliën te vermijden.

•   De verhouding tussen de omega 3 en omega 6 vetzuren verbeteren, zodat het weer in de buurt van de verhouding van omega 3: omega 6 1:3 komt.. Door vis te eten en gebruik van bijvoorbeeld kokosvet te bevorderen en de slechte onverzadigde vetten, zoals transvetzuren (door de industrie bewerkte onverzadigde vetzuren), niet biologische vlees (koeien krijgen vaak veel granen,mais en soja te eten wat vetter vlees ten gevolge heeft)) en linolzuur (kunnen in margarines voorkomen) inname sterk te verminderen kan dit worden bewerkstelligd. Een ongunstige verhouding (tegenwoordig omega 3 : omega 6 1 : 10) is een van de veroorzakers van chronische ziektebeelden

•   Geen melk en zuivelproducten, koemelk is bedoeld om een klein kalf te voeden, zodat dit in een korte tijd een grote koe wordt. Wij mensen groeien daar ook extra door in de lengte en de breedte. Bovendien verzuurt melk het lichaam sterk en bevat melk lichaamsvreemde eiwitten, waar veel mensen een sterke reactie van hun immuunsysteem door krijgen. Dit zorgt voor lactose intolerantie en koemelkeiwit allergieën. Ook ADHD en autistische klachten kunnen verbeteren bij het stoppen van koemelk. Ook blijkt dat onze botten veel minder calcium nodig hebben dan we denken en juist het drinken van melk eerder botontkalking veroorzaakt.

•   Verminderen van fructose inname, zoals in verpakte vruchtensappen, frisdranken, maar ook in worst en in nog veel meer producten ( probeert u maar eens op elke verpakking te gaan kijken die u koopt of er fructose inzit). Let op ook in zelf vers geperste vruchtensappen zit veel fructose, ook hier niet teveel van drinken en in ieder geval beter in combinatie met een groentesap.

Probleem met fructose is, dat het eerst in de lever omgezet moet worden in glucose, glycogeen (reserve brandstof) en vet. Dit kost de lever heel veel energie, kans op leververvetting, ontstaan van insulineresistentie met kans op diabetes, bovendien verhoging van VLDL(een slechtere vorm van cholesterol en die helaas vaak niet gemeten wordt) en toename van urinezuur wat jicht en hypertensie kan veroorzaken.

Wat kunnen we eten bij het Paleodieet?

Binnen het Paleo dieet richten we ons op het eten van gezonde, vaak biologische producten. Vlees, vis, schelp- en schaaldieren, noten, honing, fruit, kokos, noten, zaden en paddestoelen.

Vlees: binnen het Paleo dieet kan het lieftst biologisch vlees gewoon worden gegeten. Eerlijk en gezond gevoede dieren, met voldoende bewegingsruimte, zodat ze ook nog echt spieren ontwikkelen. Het beste kan men kiezen voor kip of kalkoen (rijk aan eiwitten). Maar ook rundvlees, varkensvlees of lamsvlees is erg lekker en op een gezonde wijze te bereiden. Veel Turkse winkels verkopen prima lamsvlees en orgaanvlees .

Vis:rijk aan eiwitten en gezonde vetten (zie hieronder),is een product dat uitstekend binnen het Paleo dieet past. Vis levert namelijk veel waardevolle voedingstoffen: eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen. Vis, vooral vette vis, zoals makreel, haring, liefst wilde zalm, sardines zijn rijk aan Omega-3. Liever geen tilapia en pangafilet (zijn tegenwoordig sterk vervuild) en vraag gerust aande visboer waar de vis gevangen is.

Schaal- en schelpdieren: mosselen, bepaalde soorten slakken, oesters, kreeften en garnalen zijn ook uitstekende voedingsmiddelen. 

Groenten: zijn uitstekend geschikt en passen binnen het Paleo dieet. Met als kanttekening dat men soms waarschuwt voor de groenten die onder nachtschade familie vallen, zoals bijvoorbeeld aardappels en tomaten, zou je wat meer moeten vermijden, deze vallen niet in het Paleo dieet. 

Fruit: is een uitstekende bron van energie, vezels, vitamines, mineralen, enzymen en vele andere stoffen. Alle soorten fruit passen binnen dit dieet. Het aantal fruitstukken dat je eet, en ook de specifieke varianten, zou je af kunnen stemmen op je doel. Mensen met bloedsuikerproblemen dienen wat voorzichtig te zijn met bepaalde soorten fruit, zoals bananen, rozijnen, dadels, vijgen, sinaasappels en grapefruit.

Noten en zaden: deze zijn rijk aan gezonde vetten en eiwitten en werden door de oermens ook gegeten en passen dus in het Paleodieet. 

Paddenstoelen: champignons, kastanjechampignons, oesterzwammen , shiitake en maitake kunnen ook in het paleodieet gegeten worden. De champignon bevat nagenoeg geen calorieën, geen vet en zout. Wel heeft de champignon een hoog gehalte aan eiwit en voedingsvezels, zodat ze vooral goed vullen . 

Kokos: is zeer smaakvol en past prima in het Paleo dieet. Kokosvet is een zeer bruikbaar vet om mee te bakken en wordt ook regelmatig gebruikt in allerlei huidproducten. 

Kokosmelk is een prima melkvervanger en kan zodanig ook gebruikt worden als basis voor een saus, een smoothie of bijvoorbeeld curry. Het sap van de kokosnoot is een zeer mineraalrijke drank, die rustig gedronken kan worden tijdens het volgen van een Paleodieet.

Kruiden en specerijen: van nature gebruikten men vroeger veel verse kruiden en specerijen. Dit komt goed van pas tijdens het volgen van een Paleodieet, want het eten moet wel smaakvol zijn .Ook de afwisseling van de verschillende smaken door het gebruik van wisselende kruiden en specerijen zorgt ervoor dat het dieet niet saai wordt. Voorbeelden van kruiden die regelmatig gebruikt worden zijn verse tijm, rozemarijn, munt, peterselie, oregano, basilicum, maar ook curcumine en gember.

Water: is gezond en lekker. In het Paleodieet kan men zowel bronwater als kraanwater nuttigen. 

Overige dranken: het al genoemde kokoswater, water met limoensap of limoenpartjes, water met een stukje gember of water met munt. 

Het Paleodieet is een leefstijl, waarbij granen, zuivel en suiker niet of nauwelijks voorkomen. De maaltijden bestaan vooral uit vlees/vis, groente, fruit, noten en zaden.

Het Paleodieet is zeker niet een makkelijke leefstijl om te volgen en er zijn ook heel veel verschillende interpretaties over hoe dat precies moet. Vooral Dr. Eaton en Dr. Cordain zijn grote namen binnen dit gebied en hebben ook beide verschillende conclusies getrokken.

Maar er zijn ook zeker mensen die na het volgen van het Paleodieet gedurende een aantal weken razend enthousiast zijn en zich nog nooit zo fit gevoeld hebben. Ook verliezen ze meestal behoorlijk wat gewicht tijdens het volgen van dit dieet.

Meer bewegen, onbewerkt voedsel eten (het zgn. Whole food), weinig of geen zuivel en gluten eten (zijn veel mensen overgevoelig voor) en zodoende het Paleodieet als een soort leiddraad gebruiken voor een gezondere leefstijl. Maar kijk vooral naar waar u zich goed bijvoelt, want ieder mens is uniek.

Eat4health stelt uw eigen “Paleodieet” samen, houdt rekening met hoe u zich voelt tijdens het volgen van dit dieet en past deze zo nodig ook aan.